دختران و پُک‌هایی که آینده و خانواده را دود می کند!

  پرینت
شناسه خبر : 12369 | تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲ | 89 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

دخترانی که باید مشق زندگی بیاموزند تا مادران فردا باشند اما نفس هایشان بوی سیگار می دهد.  طاهر خیری / هر از چند گاهی دختران نوجوان و جوانی را در مکان های عمومی مانند کافه ها، پارک ها و یا در جمع های خودمانی می بینیم که در حال کشیدن قلیان و سیگار هستند. دخترانی […]

دخترانی که باید مشق زندگی بیاموزند تا مادران فردا باشند اما نفس هایشان بوی سیگار می دهد.

دختران و پُک‌هایی که آینده و خانواده را دود می کند!

 طاهر خیری / هر از چند گاهی دختران نوجوان و جوانی را در مکان های عمومی مانند کافه ها، پارک ها و یا در جمع های خودمانی می بینیم که در حال کشیدن قلیان و سیگار هستند. دخترانی که باید مشق زندگی بیاموزند تا مادران فردا باشند اما نفس هایشان بوی سیگار می دهد.

سال ها پیش سیگار و قلیان در میان خانواده ها به خصوص میان بانوان تابو محسوب می شد و کسی جرات نزدیک شدن به اقلام دخانی نداشت. اما امروز متاسفانه شاهدیم سیگار و قلیان یک پای ثابت جمع های خانوادگی و دورهمی ها شده است به طوری که اکنون کسی از دیدن دختران و زنان سیگاری و پای منقل قلیان نشسته تعجب نمی کند و جامعه نیز نسبت به این ناهنجاری حساسیت نشان نمی دهد.

واقعیت این است که مهر و محبت و ارتباط والدین یا فرزندان حلقه گمشده زندگی های مدرن امروزی است. وقتی مهر و محبت در کانون خانواده  ته می کشد و آرامش کیمیاست، وقتی والدین و فرزندان حرف هم را نمی فهمند و درک متقابل وجود ندارد دختر نوجوان و جوان به سیگار و قلیان پناه می برد تا به خیال خود دمی خوش باشند و مشکلات را کنار بگذارند.

دختران امروزی می خواهند بگویند پدر و مادر عزیز ما را ببینید. درک مان کنید و به نیازهایمان اهمیت بدهید. به نظر می رسد دختران نوجوان باید بیشتر توسط والدین مورد توجه و محبت قرار گیرند تا کمبود عاطفه موجب گرایش آنها به مصرف سیگار و قلیان نشود آنها می خواهند ثابت کنند بزرگ شده اند و از سر لجبازی با والدین و هیجان و کنجکاوی دوره جوانی به دخانیات روی می آورند.

جامعه شناسان بر این باورند که مشکلات خانوادگی و اجتماعی از جمله نابرابری جنسیتی در جامعه، خشونت خانوادگی، فرار دختران از خانواده، طلاق، شکست عشقی، بیماری و تنهایی در روی آوردن دختران به مصرف سیگار و قلیان نقش دارند و باعث می شوند فرد برای تسکین رنج هایش به سمت دخانیات و در نهایت به مواد مخدر پناه ببرد.

طی پژوهش انجام شده بین سال های ۸۶ تا ۹۵ مصرف سیگار در بین نوجوانان دختر ۱۳ تا ۱۵ ساله بیش از دو برابر شده و به ۱۳۳ درصد افزایش یافته است. مرگ سالانه حدود ۶۰ هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات، زنانه شدن مصرف سیگار و کاهش سن مصرف سیگار به ۱۲ سال زنگهای خطری هستند که سالهاست به صدا در آمده و سلامت جامعه را تهدید می کنند.

بر اساس آخرین آمار صورت گرفته حدود ۲۵ درصد مردان و ۴.۵ درصد زنان مصرف کننده دخانیات هستند. باید گفت عوامل مختلفی در افزایش مصرف دخانیات در بین دختران و گرایش آنان به سیگار و قلیان دخیل هستند. قیمت پایین سیگار و دسترسی آسان به آن خود دلیل موجهی است تا نوجوانان دختر به دخانیات گرایش پیدا کرده و آنرا مصرف کنند. به هر حال افزایش مصرف سیگار در بین زنان و دختران به هر دلیلی که باشد نگران کننده است و نگران کننده تر اینکه قبح مصرف آن در جامعه از بین رفته است.

بسیاری از نوجوانان و جوانان دختر نسبت به مصرف سیگار و قلیان تفریح گونه برخورد می کنند و نمی دانند که با سلامت جسم و روح شان بازی می کنند و دخانیات مقدمه ورود به دنیای اعتیاد به مواد مخدر است. سیگار و قلیان کشیدن زنان و دختران چه از سر ابراز وجود باشد یا سرگرمی، چه از سر کنجکاوی باشد یا تسکین آلام زندگی، پدیده ای خطرناک و مضر به حال جامعه و کانون خانواده است و باید پیشگیری شود.

از طرف دیگر بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های تنفسی، سرطان رحم و پستان، اختلال در قاعده گی ، اختلال در باروری و یائسگی زودهنگام از پیامدهای مصرف سیگار در زنان و دختران جوان است که باید به آگاه سازی جامعه بانوان از عوارض جسمی مصرف دخانیات توسط رسانه ها و دانشگاه علوم پزشکی اقدام شود.

  • نویسنده : آرمان همدلی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه
موسیقی درمانی (۵)
گوشت از شما ، شوک از ما!
اگر نظم،علم و کار را از دبستان حاکم کردید ایران پیشرفته را ببینید
موضوعات و آثار نقاشی فریدالله ادیب آیین
آسیب پذیری کودکان
موسیقی درمانی (۴)
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.