ماجرای اراضی فاز ۲ خاوران تبریز به سال ۱۳۸۹ و خرید  این اراضی توسط ۵ هزار و ۲۰۰ خانوار بازمی‌گردد که با تحویل ۱۹۰ متر زمین مسکونی در عوض هزار متر زمین کشاورزی باید انجام می‌شد که مغفول مانده است. ماجرای اراضی فاز ۲ خاوران تبریز به سال ۱۳۸۹ و خرید  این اراضی توسط ۵ […]

ماجرای اراضی فاز ۲ خاوران تبریز به سال ۱۳۸۹ و خرید  این اراضی توسط ۵ هزار و ۲۰۰ خانوار بازمی‌گردد که با تحویل ۱۹۰ متر زمین مسکونی در عوض هزار متر زمین کشاورزی باید انجام می‌شد که مغفول مانده است.

ماجرای اراضی فاز ۲ خاوران تبریز به سال ۱۳۸۹ و خرید  این اراضی توسط ۵ هزار و ۲۰۰ خانوار بازمی‌گردد که با تحویل ۱۹۰ متر زمین مسکونی در عوض هزار متر زمین کشاورزی در در محدوده تبریز و بین اراضی زرنق، باغ یعقوب از حد شرقی جاده زرنق و بالاتر از آزاد راه تبریز به زنجان توسط شهرداری منطقه ۹ تبریز تحویل اراضی مسکونی طبق مفاد مصالحه باید انجام می‌شد که علی‌الظاهر با بی‌توجهی شهرداری این مهم مغفول مانده است.

سفر سال پیش رئیس جمهوری به تبریز و دستور صریح درخصوص تعیین تکلیف این منطقه، فرصت خوبی بود تا وضعیت این اراضی تعیین تکلیف شود؛ چنان‌که مقرر شد تحقیقات از سوی جهاد کشاورزی در خصوص تغییر کاربری انجام گیرد.

اما مشکل مهمی که در این میان وجود دارد این است که گمانه‌زنی‌ها از درجه یک یا دو بودن خاک اراضی‌ها است؛ خاک درجه یک نوع مرغوبی از خاک کشاورزی است که برای کشاورزی مناسب است و شهرسازی در آن زمین‌ها باعث تخریب این خاک می‌شود؛ البته مجدد باید یادآور شد که این گزاره توسط مراجع رسمی تائید نهایی نشده است.

چنان‌که رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با تائید تلویحی این موضوع در جایی گفته است که طبق دستور عمل دولتی با در نظر گرفتن قانون خاک باید تمامی اراضی زراعی قبل از تغییر کاربری مشخص شود، چرا که برای تشکیل یک سانتیمتر خاک حاصلخیز، ۲۰۰ سال زمان لازم است.

او همچنین یادآور شده است که طبق قانون خاک، زمین‌هایی که درجه کاربری آن‌ها بالاتر از ۳ تعین می‌شود، امکان تغییر کاربری این اراضی مؤثر می‌باشد در غیر این صورت،  هیج دستگاه حاکمیتی قادر به تغییر کاربری به اراضی نمی‌باشد.

او با تاکید به اینکه تعلل و عدم تعین تکلیف به سازمان جهاد کشاورزی مربوط نیست خاطر نشان کرده است که کار مجموعه تحقیقاتی جهاد کشاورزی، آزمایش است؛ هیچ‌یک از فرآیندهای تغییر کاربری دست فرد نیست، زمین‌ها بعد از نمونه‌برداری از چاله‌ها و پروفیل‌ها و آزمایش تمام سنجه‌های اندازه‌گیری به شکل فرمول ازمایشگاهی، با درجه زراعی، اعلام می‌گردد.

تبدیل کاربری زمین‌های زراعی و خارج محدوده و حریم شهر و فروش آن‌ها بدون هیچ طرح مطالعاتی و سیر مراحل قانونی که به نوعی زمین‌خواری محسوب می‌شود، تخلف ‌گزافی است که شاید به بهای از دست رفتن زمین حاصل‌خیز تمام شود که اغلب به دست تعاونی‌ها به وقوع می‌پیوندد و بستر اعتراضات و تجمعات مردمی را فراهم می‌سازد.

پرونده فاز ۲ خاوران تبریز در وزارت کشور پیگیری می‌شود

یونس فاتح، فرماندار تبریز نیز در گفتگوئی یادآور شده است که ما بر اساس مصوبه شورای تامین با ابلاغ به تمام بنگاه و دفاتر رسمی قرارداد‌ها را ممنوع معامله کردیم تا امتیاز‌ها سر و سامان پیدا کند.

وی ادامه داده است: شکر خدا در حد ۹۰ درصد کسانی که ذی‌حق هستند در سامانه شهرداری امتیاز‌ها را ثبت کردند و جمع‌آوری انجام شد، بعد از اعلام شهرداری که بررسی قراردادهای ثبت شده در حال انجام است ما ممنوعیت معامله‌ها را برداشتیم، چون نمی‌خواهیم به زندگی عمومی مردم خللی وارد شود.

فاتح همچنین گفته است: در کمسیون تبصره ۱ و ماده ۱ هم پیگیری کردیم تا کلیه دستگاه‌های اجرایی استان برای استعلامات بیایند و پاسخ دهند تا تغییر کاربری اراضی فاز دو خاوران انجام شود.

او فاز دو را از دغدغه‌های مهم استاندار دانسته و گفته است: آقای خرّم به معاونان تخصصی خود دستور دادند تا پیگیر باشند و جا دارد بنده از تمام دستگاه‌ها که در این قضیه تا الان همراهی کردند تشکر کنم، چون کاری که شاید ۱ سال و نیم باید طول می‌کشید با تشکیل جلسات مختلف، مستمر، منظم با توجه به شلوغی دستگاه‌ها در مدت تقریبا چند ماه انجام شده است.

فرماندار تبریز همچنین گفته است که من نمی‌توانم بگویم مثلا یک ماه و یا دو ماه دیگر اراضی واگذار خواهد شد، چون موضوع در دیگر دستگاه‌ها در حال پیگیری و انجام است؛ اما همین که اینقدر تا الان پیشرفته است جای امیدواری دارد. یک هفته قبل با معاون وزیر کشور جلسه داشتیم، او و معاون عمرانی وزیر کشور با حساسیت ویژه ماجرا را پیگیری می‌کنند و بنده احساس می‌کنم با اقداماتی که تمام دستگاه‌ها در حال انجام هستند با کمی صبر به لطف خدا به یک باره تمام مشکلات رفع خواهد شد.

ارسالی مخاطبین از اختلافات همیاری و سازمان تبلیغات

یکی از مخاطبان آناج نیز با ارسال پیامی به تحریریه این پایگاه خبری نوشته است که متاسفانه حدود ۶۰۰ نفر از امتیاز داران پلاک ۱۲ فاز دو شهرک خاوران که چندین سال (تقریبا از سال ۱۳۸۲) است نتونسته‌اند از شرکت تعاونی خاص کارکنان همیاری استان زمین‌های خود را تحویل بگیرند. در این خصوص شرکت مذکور عنوان نموده که زمین را به صورت شراکتی با شرکت تعاونی سازمان تبلیغات اسلامی استان خریداری و با توجه به عدم همکاری و ایفای تعهدات توسط تعاونی تبلیغات اسلامی تاکنون تعاونی همیاری نیز از عمل به وعده های خود و تحویل زمین‌های خریداری شده به متقاضیان خودداری می‌نماید. در این خصوص خواهشمند است نسبت به پیگیری موضوع از نهادهای ذیربط بخصوص تعاونیهای مذکور و نیز فرمانداری و سایر ارگان‌های مرتبط اقدام فرموده و ما را از بلاتکلیفی و سرگردانی نجات دهند.

  • نویسنده : آرمان همدلی