دنیای شگفت‌ و شیرین کودکان، با همه لطافت‌ها و زیبایی‌ها، شکننده و آسیب‌پذیر است. شناخت عواطف، خواسته‌ها ، نگرانی‌ها و ترس‌های این دوره ما را به ارتباطی واقعی‌تر و درست‌تر می‌رساند، همچنان که فقدان شناخت و درک درست؛ آسیب‌زا و آفت آفرین است و به ضایعاتی جبران ناپذیر منجر خواهد شد. در این میان نقش […]

دنیای شگفت‌ و شیرین کودکان، با همه لطافت‌ها و زیبایی‌ها، شکننده و آسیب‌پذیر است.
شناخت عواطف، خواسته‌ها ، نگرانی‌ها و ترس‌های این دوره ما را به ارتباطی واقعی‌تر و درست‌تر می‌رساند، همچنان که فقدان شناخت و درک درست؛ آسیب‌زا و آفت آفرین است و به ضایعاتی جبران ناپذیر منجر خواهد شد. در این میان نقش خانواده و آموزه‌های نخستین این نهاد، بسیار مهم و سرنوشت‌‌ساز است؛ رفتار پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده، طنینی همیشگی در رفتار انسان دارد و بسیار از رفتا‌رها، منش‌ها و نگرش‌ها ره آورد تأثیر تربیتی خانواده بر رفتار انسان است.
بهداشت روانی همان سلامتی فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرافیان است. همچنان که از جسم خود مراقبت می‌کنیم روح خود را نیز باید مقاومتر کنیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. در زندگی، «چگونه بودن» خیلی مهم‌تر از «بودن یا نبودن» است. ایجاد فرصت برای شکوفایی استعداد‌ها، توانایی‌ها و کنار آمدن با خود و دیگران یکی از اهداف مهم و اساسی بهداشت روانی است. جوامع مختلف سعی می‌کنند تا سیاست‌های مربوط به بهداشت روانی را سازماندهی کنند. اصل کلی در این تلاش، سالم سازی محیط فردی و اجتماعی است که افراد جامعه را در بر می‌گیرد.
تحقیقات این روزها بر روی کودکان و نوجوانان، نشان داده که این گروه نیز مانند بزرگسالان دچار بی‌قراری، غمگینی، دلشوره، اضطراب و افسردگی می‌شوند با این تفاوت که در کودکان و نوجوانان افسرده، افسردگی به شکل زود عصبانی شدن، پرخاشگری، مشکل در برقراری ارتباط، دعوا کردن‌های مکرر، مشکلات خواب، خود را نشان می‌دهند.
برای پیشگیری از بروز افسردگی درکودکان و نوجوانان باید نکات زیر رعایت کرد::
باید از بحث‌ و جدلها ی مختلف در حضور کودکان دوری کرد..
– براساس رشد کودک با آنها رفتار کرد.باید
– باید به تفریحات و دلخوشی های کودک توجه کرد
در حضور کودکان نباید از مشکلات اقتصادی خود صحبت کرد
به وعده هایی را که در آینده نمی‌توانید انجام دهید، قول ندهید.
کودکان خود را مقایسه نکنید.
از تحقیر و سرزنش پرهیزکنید.

  • نویسنده : نازنین لطف اللهی آرمان همدلی