موسیقی درمانی یکی از شاخه‌های هنر درمانیست. این شیوه درمان مدت زیادیست که در بهبود اختلالات روان‌شناختی و عاطفی، بهبود عملکرد ذهنی-جسمی و تسکین دردها استفاده می‌شود. در این میان اصطلاحی به نام «طب موسیقی» نیز استفاده میشود که با موسیقی درمانی همپوشانی دارد اما در عمل متفاوت است. اگرچه هستند افرادی که همیشه به […]

موسیقی درمانی یکی از شاخه‌های هنر درمانیست. این شیوه درمان مدت زیادیست که در بهبود اختلالات روان‌شناختی و عاطفی، بهبود عملکرد ذهنی-جسمی و تسکین دردها استفاده می‌شود. در این میان اصطلاحی به نام «طب موسیقی» نیز استفاده میشود که با موسیقی درمانی همپوشانی دارد اما در عمل متفاوت است. اگرچه هستند افرادی که همیشه به دنبال پیدا کردن کوتاه‌ترین راه، مثل خواندن وردی و به کار بردن جادویی برای حل مشکلات و درمان بیماری‌هایشان هستند. اما در نوشتار پیش‌روی، قرار نیست با مباحثی از این دست روبرو شوید. تحقیقات بسیاری در خصوص موسیقی درمانی انجام شده است که نشان از تاثیرات شگرف آن در تسریع روند درمان عارضه‌های مختلف دارد.

برای بسیاری از ما تصور زندگی بدون موسیقی امکان‌پذیر نیست. اصلا مگر می‌توان بدون موسیقی کاری را به سرانجام رساند؟ مهم نیست چه فعالیتی انجام می‌دهیم، در هر حالتی که باشد فرقی ندارد،  موزیک باید در حال پخش شدن باشد. وقت رانندگی، وقت انجام روتین‌های روزانه، در کافه‌ها و رستوران‌ها، وقتی مشغول کاری هستیم که نیاز به تمرکز دارد، هنگام پیاده‌روی، حین انجام مدیتیشن… حتی برخی افراد هنگام مطالعه نیز به موسیقی گوش می‌دهند.

موسیقی به‌عنوان وسیله ارتباطی می‌تواند عامل ابراز عواطف و نگرش‌ها و احساسات باشد. موسیقی آینه وسیعی از بازتاب عواطف انسانیست و به دلیل جهانی بودن و عدم تعلق به گروهی خاص، می تواند کلیه سدهای فرهنگی و زبانی را درنوردیده و برای تعامل انسان‌ها، تجربه‌ای مشترک فراهم کند. موسیقی در جایی که لغات به تنهایی ناتوان هستند، می تواند در ایجاد ارتباط کمک کند. به خاطر ساختار واقعی موسیقی، پدیده‌هایی شکل می‌گیرد که می‌تواند شنیده و احساس شود.

موسیقی با به کارگیری تخیل هدایت شده، می تواند آگاهی را تغییر دهد. موسیقی می تواند هیجانات پنهان شما را شناسایی کند و خلاقیت شما را در حل مسائلی که برایتان پیچیده بنظر میرسند‌، فعال کند. از موسیقی می‌توان در کلاس درس برای کمک به  توسعه مهارت‌های خواندن و زبان کودکان استفاده کرد.

بهروز نجفی

  • نویسنده : نجفی بهروز آرمان همدلی