وقتی انجام ورزشی، روحت را جلا می دهد و تو را از هر تشتت ذهنی رها می کند دیگر دلت بدون انجام آن ورزش آرام نمی گیرد و با چنان جاذبه ای تو را به طرف خود می کشد که گویی فقط ذهنت با آن آرام می گیرد همین جاذبه و عشق و علاقه بود […]

وقتی انجام ورزشی، روحت را جلا می دهد و تو را از هر تشتت ذهنی رها می کند دیگر دلت بدون انجام آن ورزش آرام نمی گیرد و با چنان جاذبه ای تو را به طرف خود می کشد که گویی فقط ذهنت با آن آرام می گیرد همین جاذبه و عشق و علاقه بود که امین سمندریان را برای یادگیری بیلیارد راهی باشگاه آموزش این رشته کرد دیدن بازی ها بیشتر او را با این رشته عجین می کرد و اکنون نتیجه این بازیها و تلاش ها، مدیریت باشگاهی شده که علاقه مندان این عرصه را با خود به دنیای این رشته و بازی می برد.

بیوگرافی:

امین سمندریان از مربیان برجسته رشته ورزشی بیلیارد و مدیر آموزش هیات بیلیارد استان آذربایجان شرقی است او در مرداد ماه سال ۱۳۷۰ در شهر هنر پرور تبریز به دنیا آمده است علاقه شدیدش به بیلیارد او را در سن یازده سالگی به عرصه یادگیری و بازی در این رشته کشید و بعد از چندین ماه آموزش در این رشته تبحر پیدا کرد و در اکثر مسابقات استانی زیر ۲۱ سال شرکت کرده و  مقاوم های  اول تا سوم  را کسب نمود.

وی سپس شروع به یادگیری حرفه ای این بازی در میزهای بزرگ اسنوکر و ضربات نمایشی این رشته (تریکشات) پرداخت همه جزئیات این رشته به یکی از مهم ترین دغدغه هایش تبدیل شد. پدرش در سال  ۱۳۸۱اقدام به افتتاح باشگاه کرد و او نیز به عنوان بازیکن در باشگاه پدر بصورت جدی و مستمر مشغول بازی شد و بعد از چندین سال بازی حرفه ای در سال ۱۳۹۵ مدیریت باشگاه پدرش را به عهده گرفت و آموزش بیلیارد برای علاقه مندان را از همان سال آغاز کرد باشگاهی که مکانی امن برای دوستاران این رشته ورزشی شد. امین سمندریان هم اکنون به عنوان مدیر باشگاه شقایق به هدایت علاقه مندان این رشته مشغول است برای آشنایی بهتر با این رشته ورزشی سراغ این مربی دلسوز آذربایجان در باشگاهش که در خیابان لاله زا تبریز در مکانی آرام واقع شده است رفتیم تا بشنویم از راز و رمز های این ورزش جذاب که از کجا سرچشمه گرفته و چگونه علاقه مندان می توانند از این هنر بهره مند شوند توجه مخاطبان ورزش دوستمان را جلب این گفتگو می کنیم که به شرح زیر است.

درباشگاه بیلیارد چه می گذرد؟

تبریز پتانسیل آن را دارد که یکی از بهترین جایگاه های بیلیارد را در کشور به خود اختصاص دهد و باشگاه بیلیارد شقایق و دیگر باشگاه ها می توانند در این راستا خدمات ارائه دهند. این رشته ی ورزشی در سال ۱۳۸۰ رسمیت پیدا کرده و چند سالی است که در ایران و در شهر ما همگانی شده است. ما از بدو تاسیس باشگاه سعی در آموزش و شناخت این رشته ی  ورزشی داشته ایم و حتی برای شناخت بیشتر علاقه مندان به خصوص بانوان تبریزی که شرایط ورود به باشگاه اخیرا و با پیگیری های اینجانب و برخی از مدیران و خانم های علاقمند به این رشته و در راس آن ها آقای میر محمدی رئیس هیات استان آذربایجانشرقی مهیا شده است داشته ایم و این باشگاه جهت شناخت رشته ورزشی بیلیارد در جمع بانوان تاکنون بیش از ۱۰ دوره آموزشی رایگان برای بانوان  برگزار کرده است.

چه مهارت ها و تکنیک هایی برای بازیکن بیلیارد حائز اهمیت است؟

این رشته به تکنیک و یا مهارت خاصی نیاز ندارد ولی عوامل تاثیرگذار مانند قد استاندارد و بدنی تقریبا لاغر و یا بینایی قوی دسترسی به نقاط مختلف میز و شناسایی هدف را آسان تر می کند ولی خلاف این ها هم به هیچ عنوان مانع از پیشرفت در این بازی نمی شود و ما می توانیم با تلاش و پشتکار و تمرین و قلق گیری روز به روز در این بازی پیشرفت کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

برای بهبود عملکرد خود در بیلیارد چه تمرین هایی انجام می دهید؟

قبل از شروع بازی بیلیارد پیش‌نیاز به تمرین های خاصی وجود ندارد ولی میتوانیم با یک سری نرمش آسان،بدن خود را برای بازی گرم کنیم، در خود بازی بیلیارد نیز یک سری تمرینات ضربات هست که میتوانیم قبل از بازی و مسابقه انجام دهیم و دست و چشم خودمان را برای بازی آماده کنیم، ذهن آرام و تمرکز بالا قبل از بیلیارد خیلی برای نتیجه خوب گرفتن موثر است.

ذاتا وقتی وارد بازی بیلیارد میشویم ناخودآگاه مسائل پیرامون را فراموش می کنیم. در بحث حرفه ای تر باید از هرگونه تنش و استرس به دور باشیم، کمترین استرس و اضطراب در ما و حتی کوچکترین لرزش دست باعث بالاترین میزان ضریب خطا در بازیکن می شود.

آیا تا به حال در رقابت های بیلیارد شرکت کرده اید اگر شرکت کرده اید چه رقابت هایی بوده  و چه نتایجی را کسب کرده اید؟

من از سن یازده سالگی بیلیارد رو شروع کردم و در سال های اولیه بیلیارد که مسابقات در شهر تبریز زیاد برگزار میشد در اکثر مسابقات استانی و بین باشگاهی رشته پاکت بیلیارد و اسنوکر حضور داشتم و در رقابت های زیر۲۱ سال اکثرا مقام های اول تا سوم رو بدست آوردم و چند بار هم در مسابقات باشگاهی مقام بدست آوردم، بعد از مدتی بخاطر تحصیل دیگر در مسابقات حضور نداشتم در ادامه هم بیشتر تمرکزم برای آموزش بیلیارد و باشگاه داری بود.

 

 

 

 

 

 

آیا تجهیزات بیلیارد در سطح کیفیت بازی تاثیر دارد؟

مطمئنا ما برای بازی بیلیارد به لوازم و تجهیزات استاندارد نیاز داریم، ولی آموزش درست از پایه و مهارت های فردی خیلی بیشتر تاثیرگزار هست، درست است که بیلیارد یک ورزش به اصطلاح امروزی ها لاکچری هست ولی برخلاف تصور عموم مردم ورزش خیلی گران قیمتی نیست، تمامی لوازم و تجهیزات این بازی در باشگاه های درجه یک برای شما فراهم شده است و بازیکن می‌تواند رفته رفته برخی از لوازم بازی مثل چوب بیلیارد و گچ شخصی برای خود فراهم کند و پیشرفت بهتر و بیشتری داشته باشد. و حتما پیشنهادم این هست که این ورزش را از ابتدا آموزش دیده و سپس بازی کنید و حتما برای شروع به باشگاه های درجه یک مراجعه کنید.

 

آیا بازی بیلیارد نیاز به تغذیه و لایف استایل خاصی دارد؟

نیاز به تغذیه خاصی ندارد، ولی خب اگر قرار هست وارد بازی و مسابقه ای بشویم نباید قبلش غذاهایی استفاده کنیم که شکم درد و معده درد به همراه داشته باشه چون مطمئنا تمرکز بازی رو از دست خواهیم داد و در کل باید غذاهای سالم استفاده کنیم، زندگی روز مره تمامی بازیکنان بزرگ و مشهور دنیا را که میبینیم نیز چیزی جز این نیست و همه تغذیه سالمی دارند.

چه چیزی به شما انگیزه می دهد تا به بیلیارد بازی کردن ادامه دهید؟

در ابتدا باید عرض کنم که این رشته ورزشی و بازی بسیار جذاب هست و اگر کسی این رشته را اصولی و درست یاد بگیرد و بازی کند ناخودآگاه گذر زمان را متوجه نخواهد شد و از بازی لذت خواهد برد، این رشته ورزشی بسیار برای تقویت عملکرد ذهن و تمرکز خوب هست و مدتی شما را از محیط اطراف و مشغله ها دور می کند، برای من که بیش از ۲۰ سال زندگیم همراه با بیلیارد بوده است همیشه بازی کردن روحیه خوبی  بهم داده است و وقتی در بازی به خواسته ها و محاسبات ذهنم می رسم و موفق می شوم بسیار لذتبخش است و به شخصه موافق بازی روان و تماشاگر پسند هستم.

 

 

 

 

 

 

 

نگاه جامعه به رشته بیلیارد چگونه است (در سطح کشور و شهر تبریز)؟

متاسفانه در اوایل نگاه جامعه به این رشته و محیط باشگاه ها خوب نبود و همان‌طور که در  فیلم و سریال ها همیشه محیط باشگاه های بیلیارد رو مکانی برای خرید و فروش مواد مخدر، شرط بندی، کشیدن سیگار و مصرف الکل معرفی کرده اند برداشت شده بود و این بیشتر ناشی از ضعف مدیران باشگاه ها بوده است، ما باید بعنوان مدیران باشگاه ها محیطی سالم برای بازی و ورزش تمامی سنین فراهم کنیم و تمامی نگاه های غلط به این رشته را از بین ببریم در طی این سال ها با تلاش های من و همکارانم در این رشته چند سالی است که اوضاع خیلی بهتر شده است و نگاه جامعه نیز خیلی تغییر پیداکرده است و خانواده ها خیلی راحت فرزندان خودشان را به باشگاه بیلیارد می فرستند و جز سالمترین تفریحات در کشور ما است.

خوشبختانه بیلیارد ایران در دنیا مطرح هست و ما بازیکنان و مقام آوران بسیار خوبی را در سطح جهانی و آسیایی داریم که بسیار باعث خوشحالی است.

 

تفاوت بازی بیلیارد و اسنوکر در چیست؟

پاکت بیلیارد دارای سه تا بازی جهانی هست در رشته های ایت بال، ناین بال و تن بال, و اسنوکر که میزی دارای ابعاد و سطح بازی بزرگتر، توپ‌های کوچکتر و دهانه پاکت کوچکتر هست، که نحوه بازی و امتیاز دهی در این بازی ها متفاوت هست.

با توجه به اینکه امکان شرکت در بازی ها و باشگاه های بیلیارد برای بازی بانوان تبریزی اخیرا در این شهر ممکن شده است جایگاه بانوان تبریزی را در این رشته چطور ارزیابی می کنید ؟

خوشبختانه با پیگیری های اینجانب و برخی از مدیران و بانوان علاقمند به این رشته و در راس آنها آقای میر محمدی رئیس هیات استان آذربایجانشرقی، بالاخره اخیراً اجازه ورود خانم ها به باشگاه های بیلیارد و یادگیری این ورزش داده شده است، متاسفانه این رشته بین بانوان استان ما ناشناخته مانده که باید سعی کنیم شرایطی را محیا کنیم که بانوان به سمت یادگیری این رشته تمایل پیدا کنند تا بتوانیم استعدادیابی کرده و تیمی از بانوان تشکیل دهیم و با برگزاری مسابقات استانی و با کسب تجربه های بیشتر برای مسابقات کشوری اقدام کنیم.

 

 

 

 

 

 

و اما حرف آخر..

از علاقمندان به این رشته ورزشی به خصوص بانوان با توجه به شرایط که متاسفانه موجب عقب ماندن بانوان شهرمان در این رشته ورزشی شده است دعوت می کنیم تا به این مرکز مراجعه نمایند تا با کمک هم بتوانیم  شهر و استانمان را در زمینه این رشته ورزشی آگاه کنیم و استعداد های شکوفا نشده را کشف کنیم مطمئنا کشوری که ورزش در آن خوب جریان داشته باشد از نظر فرهنگی نیز ارتقا می یابد و رفتارهای ناشایست و بزهکاری و غیره کاهش پیدا می کند .

گفتگو فهیمه لطف الهی

  • نویسنده : فهیمه لطف الهی آرمان همدلی