هر کدام از محلات و کوچه پس کوچه های تبریز رمز و رازی در خود پنهان کرده است. شهری تاریخی که نشانه های فرهنگ و تاریخ در جای جای آن به چشم می خورد. بیخود نیست که تبریز را شهر اولین ها نامیده اند و باید در کنار آن، این شهر را شهر تاریخ، صنعت، […]

هر کدام از محلات و کوچه پس کوچه های تبریز رمز و رازی در خود پنهان کرده است. شهری تاریخی که نشانه های فرهنگ و تاریخ در جای جای آن به چشم می خورد. بیخود نیست که تبریز را شهر اولین ها نامیده اند و باید در کنار آن، این شهر را شهر تاریخ، صنعت، ادب، فرهنگ و غیره هم نامید.

به گزارش آرمان همدلی صنعتگران و تجّار و کسبه این شهر همواره سرآمد در کشور بوده و نام و آوازه ای بلند در ایران داشته اند. وجود کارخانجات و صنایع مختلف در این شهر نشان از قدمت ویژه تبریز در بخش صنعت دارد. پس بی دلیل نیست که در کنار این صنایع، حالا هر یک از محلات تبریز نیز رنگ و بوی یک صنف خاصی را به خود گرفته اند.

خیابان و محله ای، راسته بزازهاست و آن دیگری، محل تجمع مغازه های کفش فروشی. یکی پر است از مغازه های فروش لوازم الکترونیکی و آن یکی پر از صنایع دستی و کالاهای فرهنگی. اما در بین همه این ها، محله ای است که می توان آن را محله دوربینی تبریز دانست.

از خیابان شریعتی (یا به قول تبریزی ها شهناز) که کمی به سمت باغ گلستان پیش بروید، چشمتان خواهد خورد به مغازه های یرالما یومورتای خاص تبریز. لقمه های خوشمزه ای که فقط خاص تبریزی ها است و در جای دیگری از کشور نمی توان مشابه آن را یافت. درست همان حوالی و روبروی سینما فرهنگیان، کوچه ای واقع شده که نام پستخانه قدیم را یدک می کشد.

کافی است چند قدمی جلوتر بروید و حالا ۷۰ یا ۸۰ مغازه پر از دوربین های مداربسته و حتی چندین پاساژ بزرگ پیش رویتان قرار گرفته و همچون چشمی مراقب شما هستند. اینجا بورس فروش دوربین های مداربسته در تبریز است.

شاید حدود ۱۰ یا ۲۰ سالی می شود که استفاده از دوربین های مداربسته در کشور رواج بالایی یافته و حالا کمتر محیط اداری، عمومی و یا حتی محیط های مسکونی را می توان یافت که از این دوربین ها در محل کارشان استفاده نکنند. شرایط اجتماعی، نیاز به تامین امنیت، بالا رفتن آگاهی و دانش مردم، استفاده از این ابزار را سرعت بخشیده است تا به تدریج شاهد همه گیر شدن استفاده از آن در محیط های گوناگونی باشیم.

استفاده از این دوربین های مداربسته تنها مختص به ایران و تبریز نبوده بلکه حالا چندین دهه می شود که این وسیله در کشورهای خارجی و در اکثر فضاها، رونق یافته و متداول شده است. امروزه کمتر دفتر کار یا شرکت معتبری است که از دوربین مداربسته استفاده نکند چرا که همگی اهمیت استفاده و نصب دوربین مدار بسته را به خوبی درک کرده اند.

در تبریز و در این مکان نیز مغازه های دوربین مداربسته شاید از ۲۰ یا ۲۵ سال قبل کار خود را آغاز کرده اند و حالا تعداد آن ها در این محله به ۷۰ یا ۸۰ مورد رسیده و حتی پاساژ مخصوصی نیز برای این موضوع راه اندازی شده است تا استفاده کنندگان و خریداران دوربین های مداربسته بتواند بدون کوچکترین گشت و گذار و جستجویی وارد این منطقه شده و دوربین مدار بسته متناسب با نوع نیاز خود را تهیه و خریداری کنند.

تنوع دوربین های مداربسته موجود در این راسته نیز قابل توجه است به گونه ای که بر روی هر کدام از مغازه های آن عبارتی در وصف کاربرد دوربین های مداربسته و نوع آن زده شده و مشخص است که این صنعت توانسته در ایران و تبریز نیز جای خود را یافته و پیشرفت کند.

به خصوص توسعه و رواج بهره مندی از تکنولوژی هوش مصنوعی طی سالیان اخیر بیشترین تاثیر را بر روی این صنف و تولیدات دوربین های مداربسته گذاشته و کاربردهایی همچون تشخیص حرکت، تشخیص چهره، تحلیل رفتار، ردیابی اشیاء، تشخیص حوادث و وقایع را بر دیگر کاربردهای دوربین مداربسته افزوده است.

دوربین مداربسته در تبریز نیز مجهز به این تکنولوژی هوش مصنوعی شده و در این زمینه می تواند برای کاربردهایِ مختلفِ مدنظرِ مشتری و خریدار، مفید باشد. حالا خریدارِ این وسیله می تواند شاهد ارسال تصاویر و داده ها بر روی یارانه و یا گوشی خود بوده و در کمترین زمان ممکن، واکنش مناسب داشته باشد.

البته در این راسته و در میان ده ها مغازه فروش دوربین مداربسته، به خوبی می توان شاهد خاص بودن یکی از مغازه های فروش بود. شرکت شاهین دید سهند که گامی فراتر از فروش و نصب دوربین های مداربسته نهاده و وارد امر آموزش دوربین مداربسته به شکل کاملا کاربردی و تخصصی شده است.

از نکات تمایز این شرکت نیز می توان به برگزاری رایگان دوره های آموزش دوربین مداربسته در تبریز اشاره داشت که در راستای اشتغالزایی و انتقال اطلاعات درست و بروز به همکاران این صنف، انجام می شود و این خلاقیت و فکر نو را می توان بی بدیل در سطح استان دانست.

این مجموعه هم اکنون دارای مجوز مهارت آموزی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بوده و تنها مرکز آموزش محیط کار واقعی در استان آذربایجان شرقی است. به گونه ای که مدرک فنی و حرفه ای دوربین مداربسته در تبریز و استان آذربایجان شرقی، پس از گذراندن دوره و آزمون صادر می شود. ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره های آموزشی این شرکت از طریق سایت https://shahindid.ir/ انجام می شود.

گفتنی است شاهین دید سهند در سال ۱۳۹۰ در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز تأسیس شده و به لطف الهی و تلاش های مستمر، جایگاه ویژه ای در صنعت دوربین مدار بسته در تبریز و در سطح کشور به دست آورده است. شاهین دید سهند موفق به اخذ مجوز افتا از سازمان فناوری اطلاعات کشور شده و توانسته پروژه های بسیاری را اجرا کند.

این شرکت نماینده رسمی دوربین مداربسته سیماران و هایک ویژن در تبریز بوده و محصولات با کیفیت و به‌روزی را تحویل مشتریان می دهد.
پس اگر شما هم خواستار خرید و سر زدن به یک محله تاریخی اما پر از دوربین مداربسته هستید، سری به کوچه دکتر نوایی از یک سمت و یا پستخانه قدیم از سمت دیگر بزنید.

  • نویسنده : آرمان همدلی