۱۰ پروژه عمرانی شهرداری منطقه ۴ تبریز به صورت همزمان و متمرکز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بهره برداری رسید. ۱۰ پروژه عمرانی شهرداری منطقه ۴، به صورت متمرکز در محل بزرگترین پروژه منطقه (مسیرگشایی شهید خلیلی) و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی امروز ۱۰خرداد با حضور مسئولان استانی و شهری مورد بهره برداری قرار گرفت. مسیرگشایی […]

۱۰ پروژه عمرانی شهرداری منطقه ۴ تبریز به صورت همزمان و متمرکز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بهره برداری رسید.

۱۰ پروژه عمرانی شهرداری منطقه ۴، به صورت متمرکز در محل بزرگترین پروژه منطقه (مسیرگشایی شهید خلیلی) و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی امروز ۱۰خرداد با حضور مسئولان استانی و شهری مورد بهره برداری قرار گرفت.

مسیرگشایی فاز دوم خیابان شهید خلیلی

مسیرگشایی فاز دوم خیابان شهید خلیلی با طول ۵۰۰ متر و عرض ۱۸ متر و با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان، بزرگترین پروژه آماده این منطقه است که به عنوان طرح مکمل فاز نخست، نقش کارساز در بهبود بافت ترافیکی و تقویت وضعیت کالبدی خواهد داشت. پروژه مسیرگشایی شهید خلیلی، به رغم محدودیت‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های تملک و احداث، از برنامه‌های محوری منطقه۴ است.

ساماندهی آخرین قطعه مهرانه‌رود 

مهرانه‌رود یکی از مسیرهایی است که آلودگی و نابسامانی در بستر آن، سال‌ها باعث تجمع آب‌های سطحی و گل‌ولای و زباله‌های مختلف، به خصوص در بخش غربی این رودخانه شده بود که این امر بوی تعفن و آلودگی را در پی داشت. برای حل این معضل، شهرداری منطقه۴ با هزینه‌ای بالغ بر ۸۸ میلیارد ریال، در مسیری به طول ۳ کیلومتر و عرض ۳۰ متر، در حال اجرای آخرین مراحل از قطعه نهایی مهرانه‌رود است.

آسفالت‌ریزی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تنی معابر

آسفالت‌ریزی و بهسازی معابر در کنار سایر طرح‌های عمرانی با جدیت توسط عوامل فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۴ پیگیری می‌شود که امروز از طرح‌های آسفالت‌ریزی معابر به میزان ۲۶ هزار و ۶۰۰ تن بهره‌برداری شد.

کانال هدایت آبهای سطحی اطلس

کار ساخت کانال هدایت آب‌های سطحی اطلس به طول  ۳۵۰ متر و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان به پایان رسیده و امروز به بهره برداری رسید. این کانال با هدف هدایت آب‌های سطحی مسیر بالادست اتوبان پاسداران اجرا شده است که با افتتاح آن شاهد تاثیرات مثبت زیست محیطی در منطقه می‌شویم.

کانال هدایت آب‌های سطحی میدان آذربایجان

شیب و عوارض جغرافیایی کلان‌شهر تبریز به گونه‌ای است که مسیر آب‌های سطحی غالبا به غرب شهر منتهی می‌شود و کانال‌ میدان آذربایجان جهت هدایت و کنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از سیلاب احداث شده است.

این کانال به طول ۵۰۰ متر و با اجرای عملیات خاکبرداری، تعبیه لوله‌های ۶۰۰ کاروگیت و همچنین اجرای شانزده حلقه منهول جهت لایروبی و پاکسازی با هزینه ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال احداث شده است که روز شنبه مورد افتتاح قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه میدان آذربایجان در تراز پایین‌دست قرار دارد، تلاش شده تا با اجرای کانال‌های مقاوم، معضل قدیمی تجمع آب‌های سطحی به خصوص در فصل بارش، برطرف شود.

پیاده‌راه‌ سازی و احیای جداره‌های تاریخی مغازه‌های سنگی

پیاده‌راه تاریخی مغازه‌های سنگی یا همان داش‌ماغازالار تبریزی‌ها، یادگار تبریز قدیم است که فضای جذاب سنگفرش، ارتباط با محلات قدیمی مرکز شهر و تنوع مغازه‌ها، آن را به یکی از پیاده‌راه‌های مهم و خاطرانگیز در مرکز شهر تبدیل کرده‌ است.  در طول سال‌های متمادی، این پیاده‌راه، از گذشته فاخر خود فاصله گرفته و به مسیری، آشفته و ناسازگار تبدیل شده بود.

حفاری‌های گاه‌وبی‌گاه، معضل آب‌های سطحی، زوائد و الحاقات بدمنظر، از عواملی بود که موجب شده بود این پیاده‌راه، علی‌رغم ثبت درفهرست آثار ملی، در وضعیتی آشفته به سر ببرد. کف‌سازی سنتی، نصب مبلمان شهری و ایجاد آبنماها را از اقدامات کلی طرح در فاز پیاده‌راه و احیای جداره‌ها نیز یک هارمونی کامل در سراسر این پیاده‌راه به وجود آورده است. ۴ میلیارد تومان از سوی شهرداری منطقه ۴ برای این پروژه اختصاص یافته است که امروز رسما افتتاح شد.

افتتاح پارک‌های محله‌ای صنوبر و رز

احداث پارک‌های محله‌ای از دو سال پیش در دستور کار شهرداری تبریز بوده است که این طرح در راستای توسعه پایدار فضای سبز و شعار امسال شهرداری، شدت بیشتری گرفته است. پارک‌های محله‌ای صنوبر و رز پس از تملک زمین‌های آنها تکمیل و تجهیز شده است.

پارک محله‌ای رز با مساحت یک‌هزار و ۲۰۰  متر و پارک محله‌ای صنوبر با مساحت ۹۵۸ متر و با اعتبار  ۴ میلیارد تومان  که شامل هزینه تملک و ساخت این دو پارک محله‌ای است، تکمیل شده است.

سرویس بهداشتی میدان معلم و میدان ورزشی شهید تجلایی

در راستای رفع نیازهای اهالی منطقه ۴ و درخواست سالن ورزشی شهید تجلایی، دو باب سرویس بهداشتی با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان در میدان معلم و میدان ورزشی شهید تجلایی احداث شده است که امروز افتتاح شد.

آماده‌سازی قطعات مسکونی شهیدان ذاکر

بازآفرینی بافت فرسوده از طریق تملک و ساخت واحدهای مسکونی جدید یکی دیگر از خدمات مدیریت شهری است. همکاری با دیگر نهادها از قبیل آماده‌سازی زمین‌ها برای ساخت‌وساز از دیگر خدمات شهرداری در حوطه بازآفرینی بافت فرسوده است که در این راستا قطعات مسکونی خیابان شهیدان ذاکر برای ساخت ۱۰ بلوک ۱۴ طبقه‌ای با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان انجام گرفته است.

کف‌سازی و به‌سازی معابر

کف‌سازی و به‌سازی پیاده‌راه‌ها موجب تسهیل  عبور و مرور شهروندان شده و موانع پیش روی آن‌ها در معابر را رفع می‌کند. شهرداری منطقه ۴ تبریز با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان، اقدام به اصلاح نابسامانی‌های پیاده‌راه‌ها و به‌سازی آنها کرده است که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

در مجموع، در اولین روز از این هفته، ۱۰ پروژه عمرانی مهم در سطح منطقه ۴ با اعتبار ۴۴۰ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفته و افتتاح شد که آیین افتتاح این پروژه‌ها به صورت متمرکز و در یک محل و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت پذیرفت.

شهردار تبریز:

پروژه های منطقه ۴ در راستای تقویت زیرساخت های شهری به بهره‌برداری رسید

شهردار تبریز با بیان اینکه سال ۹۹، سال شکوفایی این شهر نامگذاری شده است، گفت: پروژه های منطقه ۴ بر اساس برنامه های کلی مدیریت شهری و برای تقویت زیرساخت های شهری این منطقه به بهره برداری رسید.

ایرج شهین باهر امروز در حاشیه آئین افتتاح ۱۰ طرح عمرانی شهرداری منطقه ۴ تبریز، اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح ۱۰ طرح ریز و درشت در منطقه ۴ تبریز که در یکی از مناطق کم برخوردار واقع شده است، هستیم که اغلب این پروژه ها در حوزه مسیرگشایی، پارک و ساماندهی معابر است.

او ادامه داد: این پروژه ها که اغلب در مباحث خدمات به مردم منطقه است، در این منطقه موجب ایجاد ارزش افزوده و ایجاد نوسازی شده و در نتیجه رفاه مردم را به دنبال خواهد داشت.

شهردار تبریز اعتبار تامین شده این پروژه ها را حدود ۴۴۰ میلیاردریال اعلام کرد و گفت: تلاش می کنیم پروژه هایی برابر با برنامه ریزی هایی که در بودجه سال ۹۹ شورا برای توسعه مناطق کم برخوردار شهر مصوب شده، اجرا کنیم.

او افزود: مسیرگشایی ها در بافت فرسوده موجب ایجاد ارزش افزوده و باعث توسعه یافتگی منطقه می شود و منطقه ۴ جزو مناطقی است که بیشترین مسیرگشایی ها در آن اتفاق افتاده است. در این راستا مسیرگشایی خیابان شهید خلیلی با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان امروز افتتاح می شود.

ایرج شهین باهر با اشاره به دیگر پروژه های شهرداری منطقه ۴ تبریز که امروز افتتاح شد، گفت: ساماندهی مهرانه رود، آسفالت ریزی اساسی معابر این منطقه و کانال های هدایت آب های سطحی جهت جلوگیری از سیلاب که معمولا در این منطقه اتفاق می افتاد، در راستای برنامه های زیرساختی در این منطقه اجرا شده است.

او ادامه داد: بحث پیاده روسازی و احیای جداره های بافت تاریخی تبریز که قسمتی از مغازه های سنگی در این منطقه واقع شده است نیز امروز افتتاح شد.

ایرج شهین باهر در خصوص برنامه شهرداری تبریز برای افتتاح پروژه های سایر مناطق، اظهار کرد: با توجه به اینکه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی می توانیم افتتاح پروژه ها را انجام دهیم، این افتتاح ها بصورت مستمر و به ترتیب در سایر مناطقه شهرداری تبریز انجام خواهد شد.

او افزود: اعتقاد داریم که محدودیت، تحریم، مشکلات اقتصادی و حتی کرونا نمی تواند باعث شود تا میزان خدمت رسانی به مردم را کاهش دهیم.

شهردار تبریز گفت: نه تنها خدمات رسانی کاهش پیدا نکرده، بلکه خوشبختانه با تلاش کارکنان و مدیران شهرداری سال ۹۹ را، سال شکوفایی شهر تبریز نامگذاری کرده ایم و در تمام حوزه ها از جمله فضای سبز و عمرانی، پروژه های ویژه ای داریم که در برنامه های بعدی اطلاع رسانی می کنیم.

شهردار منطقه ۴ تبریز عنوان کرد:

شتاب‌ توسعه و عمران منطقه‌ چهار با ۴۴ میلیارد تومان هزینه‌گذاری موثر

شهردار منطقه ۴ تبریز با بیان اینکه ۴۴ میلیارد تومان در بخش عمرانی این منطقه هزینه‌ شده ‌است، گفت: این حجم هزینه‌گذاری با در نظر داشتن شرایط اقتصادی شهرداری‌ها نشان‌دهنده شتاب توسعه و عمران به خصوص در بحث مسیرگشایی‌ها است.

اکبر امجدی در مراسم بهره‌برداری از ۱۰ پروژه عمرانی منطقه ۴ با بیان این مطلب، گفت: نگاه ما در حوزه عمران این است که رضایت عمومی شهروندان منطقه را در اجرای پروژه‌ها لحاظ کنیم، اینکه پروژه‌های پرحجمی اجرا کنیم که ارتباط چندانی به نیازهای شهر نداشته باشد، برای‌مان مطلوب نیست.
وی یادآور شد: محدوده منطقه ۴، منطقه‌ای است با بافت فرسوده و متراکم درون‌شهری، و رویکردهای عمرانی منطقه نیز طبق این ویژگی و بر اساس مطالبه شهروندان و توصیه‌های شهردار محترم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر هدفگذاری می‌شود.
امجدی تصریح کرد: در طرح تفصیلی مربوط به این منطقه، ۲۱ مسیر با عرض بالای ۱۲ متر مصوب، و به عنوان شریان‌های اصلی غرب و شمال‌غرب شهر، در برنامه منطقه لحاظ شده‌ تا در دوره شورای پنجم عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته، چهار پروژه مسیرگشایی در این منطقه به بهره‌برداری رسیده ‌است، افزود: مصمم به تعیین‌تکلیف مسیرگشایی‌ها هستیم و امیدواریم با حمایت شهردار محترم و اعضای گرانقدر شورا امسال بتوانیم چهار رشته مسیرگشایی را در سطح منطقه تکمیل کنیم.
امجدی یادآور شد: با تکمیل مسیرگشایی خیابان شهید خلیلی، میدان معلم در محوری به طول ۵۰۰ متر و عرض ۱۸ متر، به بلوار شهیدان ذاکر راه پیدا می‌کند.
شهردار منطقه ۴ تبریز یادآور شد: پروژه‌های مسیرگشایی‌ها، طرح‌های مولد و محرکی هستند که می‌توانند زمینه‌ساز اجرای پروژه‌های دیگر شوند، بر این اساس، همزمان با اجرای مسیرگشایی‌ها، بسترهای فضای سبز نیز در این منطقه در سال‌های اخیر، افزایش یافته که افتتاح دو پارک رز و صنوبر با هزینه ۴ میلیارد تومان از جمله آن‌ها است.
وی اضافه کرد: در ادامه هدفی که منطقه برای تکمیل آبروها پیش‌بینی کرده است، امروز دو کانال آذربایجان و اطلس در مجموع، با هزینه‌ای بالغ بر ۲.۴ میلیارد تومان افتتاح می‌شود که در شرایط بهداشتی و تسهیل شرایط خدماتی منطقه به ویژه در مسیر اتوبان پاسداران، تاثیرگذار خواهد بود.
امجدی ادامه داد: سامان‌دهی آخرین بخش بستر مهرانه‌رود دیگر طرح عمرانی و خدماتی است که با هزینه ۸/۸ میلیارد تومان اجرا شده و به بهداشت و آراستگی این رودخانه درون‌شهری کمک شایانی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه منطقه ۴ از نظر پراکندگی وسعت، یک منطقه متنوع و گسترده است، افزود: پیاده‌راه تاریخی داش‌ماغازالار در مرکز شهر، از جمله طرح‌های است که سال‌ها در وضعیت ناخوشایندی بود؛ خوشبختانه با همکاری و همراهی اصناف این مسیر، طرح سامان‌دهی مغازه‌های سنگی، در دو فاز کف‌سازی و جداره‌سازی با هزینه ۱ میلیارد تومان اجرا شده ‌است.
شهردار منطقه ۴ تبریز، آسفالت مسیرهای اصل و فرعی و بهسازی معابر را از اقدامات مستمر منطقه در طول سال خواند و افزود: بخشی از این اقدامات، با هزینه‌ای بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان امروز تقدیم شهروندان می‌شود

نائب رئیس شورای شهر تبریز عنوان کرد:

توزیع متوازن خدمات محله‌ای و مبارزه با فساد دو رویکرد مهم شورا و شهرداری

نائب رئیس شورای شهر تبریز گفت: توزیع متوازن خدمات محله‌ای و مبارزه با فساد، دو رویکرد مهم شورای پنجم از آغاز بکار تا امروز بوده است.

سونیا اندیش در آیین بهره برداری از پروژه های شهرداری منطقه ۴ تبریز اظهار داشت: توجه به رضایتمندی و مطالبات مردمی اولویت این شورا بوده و تصور می‌کنیم توزیع متوازن و متساوی خدمات محله‌‍ای در شورای پنجم نسبت به دوره‌های پیشین بهبود یافته است.

اندیش افزود: متاسفانه طی سال‌های قبل و دوره‌های پیشین شاهد توسعه شهری در مناطق برخوردار و توجه بیشتر به این مناطق بودیم و مناطق برخوردار هر دوره برخوردارتر شده اند و خدمات محله‌ای که باید در مناطق ۱۰ گانه به طور مساوی و نسبت به تعداد جمعیت توزیع می شد، اتفاق نیافتاده بود.

او ادامه داد: خوشبختانه در این دوره شورا نخستین توجه اعضا بر خدمات محله‌ای و توسعه شهری در تمام مناطق متمرکز شده و اولویت نیز با مناطق کم برخوردار است در حالی که شاید اگر شهرداری و شورای شهر در صدد اجرای پروژه‌های ویترینی بودند، از نظر تبلیغاتی برای آنها بهتر بود و می‌توانستند عملکرد ظاهری بهتری ارائه دهند. ولی برای ما توسعه زیرساخت‌ها هموراه ارجح‌تر است.

نائب رئیس شورای شهر تبریز از توجه به مناطق کم برخوردار در بودجه بندی سالانه خبر داد و افزود: اولویت‌های مناطق در بودجه‌بندی سالیانه اخذ شده و این درخواست‌ها در کمیته‌های فنی شورا بررسی و سپس تبدیل به برنامه بودجه سالانه شده است.

اندیش با اشاره به بهره برداری از پروژه مسیرگشایی شهید خلیلی تصریح کرد: توانمندسازی مناطق کم برخوردار از لحاظ زیرساختی همواره مدنظر بوده و دسترسی خودروها و سهولت در عبور مرور مسیرگشایی‌ها اهمیت دارد. این پروژه سالهای طولانی در طرح تفصیلی نوشته شده بود و مردم منطقه بلاتکلیف بودند.

او با بیان اینکه شعار هر محله یک پارک محله ای تا حدودی عملیاتی شده است، گفت: سال ۹۸ تعداد ۲۵ پارک محله ای در سطح تبریز افتتاح شد که ۵ مورد از این پارک ها در منطقه ۴ بوده است.

اندیش یادآور شد: شاید احداث چند تقاطع غیرهمسطح در این دوره و شعار دادن در آن خصوص برای شورا و شهرداری بهتر بود ولی خوشبختانه هیچ گاه به دنبال پروژه‌های ویترینی نبوده‌ایم.

او در بخش دیگری از سخنان خود به رویکرد فسادستیزی در شورای شهر و شهرداری تبریز اشاره کرد و افزود: در این دوره، صورت وضعیت‌های کذایی که هزینه‌های شهری را چند برابر می‌کرد به کمترین میزان ممکن رسید. هر چند مبارزه با فساد هزینه دارد ممکن است به این زودی ریشه کن نشود ولی حرکت رو به جلو است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد:

ضرورت توجه ویژه مجموعه‌های تصمیم‌گیر به منطقه غرب شهر

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: مجموعه های تصمیم گیر در مورد شهر تبریز باید توجه ویژه ای به مناطق کم برخوردار داشته باشند.

شکور اکبرنژاد در حاشیه آئین افتتاح ۱۰ طرح عمرانی شهرداری منطقه ۴ تبریز، اظهار کرد: شورا و شهرداری تبریز و دیگر مجموعه های تصمیم گیر برای شهر از جمله استانداری، ماده ۵ و مسکن و شهرسازی باید توجه ویژه ای به منطقه غرب تبریز داشته باشند.

او ادامه داد: قسمتی از شهر ما و مشخصا غرب تبریز، از سرمایه گذاری های عمده خالی است و لازم است با این سرمایه گذاری ها این سمت از شهر نیز ارزشمند شود و فقط به مناطقی همچون ولی عصر و خاوران توجه نشود.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به تاثیر پروژه های عمرانی شهرداری منطقه ۴ در ارزش یافتن غرب شهر، عنوان کرد: از بابت افتتاح طرح های مختلف عمرانی توسط شهرداری منطقه ۴، از شهردار منطقه و کل مجموعه شهرداری تبریز تشکر می کنم.

او افزود: با این حال انتظار داریم تا کارهای بزرگ و سرمایه گذاری های عمده ای در این سمت انجام شود تا ارزش منطقه ای و فضای گردشی این منطقه افزایش یابد و در آینده شاهد سرزندگی بیشتر مردم باشیم.

قدردانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از شهردار تبریز؛

رحمتی: شهرداری خدمات ارزنده ای برای شهروندان ارائه می دهد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: شهرداری تبریز در چنین وضعیت سخت اقتصادی، خدمات ارزنده ای را برای شهر و شهروندان ارائه می دهد.

جواد رحمتی امروز در حاشیه آئین افتتاح ۱۰ طرح عمرانی شهرداری منطقه ۴ تبریز، اظهار کرد: شهرداری تبریز در شرایط سخت فعلی تلاش می کند تا خدمات و امکانات خود را به صورت عادلانه در مناطق مختلف توزیع کند.

او ادامه داد: از این بابت از تلاش های شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی شهر تبریز می کنم. البته لازم است تا این خدمات در جای جای شهر تبریز توسعه یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص افتتاح طرح های عمرانی شهرداری منطقه ۴ تبریز، عنوان کرد: من قبلا از پروژه خیابان شهید خلیلی بازدید کرده بودم که آماده بهره برداری بود اما به دلیل رعایت مسائل فاصله گذاری اجتماعی، افتتاح آن به تعویق افتاد اما به هر حال از شهردار منطقه تشکر می کنم که برای احداث این خیابان زحمت کشیده است.

او افزود: در شرایط سخت اقتصادی فعلی، به تعامل، همبستگی و همراهی شهروندان نیاز است و من از شهردار محترم تبریز که تلاش می کند در این وضعیت خدمات ارزنده ای برای شهر و شهروندان ارائه دهد، تشکر می کنم.

 

  • نویسنده : آرمان همدلی