آرمان همدلی ،رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشستی که به مناسبت بزرگداشت ایام الله دهه فجر تشکیل شده بود عملکرد یکساله راارائه نموده و به سوالات مطرح شده ی خبرنگاران پاسخ داد. محسن نریمان دراین نشست خبری محسن نریمان ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تبریک ایام الله دهه فجر راندمان […]

آرمان همدلی ،رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشستی که به مناسبت بزرگداشت ایام الله دهه فجر تشکیل شده بود عملکرد یکساله راارائه نموده و به سوالات مطرح شده ی خبرنگاران پاسخ داد.

محسن نریمان دراین نشست خبری محسن نریمان ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تبریک ایام الله دهه فجر راندمان کاری سازمان منطقه آزاد ارس را علیرغم توطئه های گسترده علیه نظام، و شدت تحریم‌ها، بحران اقتصادی و افت ارزش پول کشور نسبتا خوب توصیف نمود.

وی گفت تصمیمات اعضای هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد ارس در راستای رفع مشکلات و بر اساس نیازهای منطقه است افزود: بخشنامه‌ها و مصوبات ابلاغی از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور را اجرا نموده و جهت رفع مشکلات منطقه با همراهی تصمیمات هیأت مدیره تلاش می کنند.

وی افزود: بعلت شرایط اقتصادی بحرانی حاکم که ازطرف دولت بخشنامه هایی  بطور روزمره از طرف دولت صادر می شود فعالیت اقتصادی روند عاری از تلاطم  را نمی تواند طی کند اما در هر حال باید برای بی اثر کردن تحریم ها باید نهایت تلاش خود را بعمل آوریم.

مدیر عامل منطقه آزاد ارس افزود اظهارداشت:  فعالیت های صادراتی در ده ماهه سال ۹۷ با ده ماهه سال ۹۶ برابری داشته و صادرات ما امسال بالغ بر ۱۹۸ میلیون دلار بوده با نظر داشتن اعمال تحریم ها شدید و مخالفت های دولت های روسیه و ترکیه در بستر اجرایی ، نسبت به زمان مشابه در سال ۹۶ راندمان کاری در سطح مطلوب و رضایت بخش می باشد.

مدیر عامل منطقه آزاد ارس گفت : در مورد واردات باید اهداف چند منظوره را مدنظرقرار داد و مناطق آزاد به عنوان دروازه واردات شناخته شده اند و به این نکته باید توجه شود که هر کالای وارداتی مناسب برای واردات نیست.

محسن نریمان، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس  افزود: واردکردن مواد اولیه ی خام برای ایجاد اشتغال و انجام ارزش افزوده و صادرات مجدد می تواند مطلوب باشد،  دست های پنهان به هنگام واردات اعمال قدرت نموده و در روند واردات به نفع خود خلل ایجاد می کنند مواد اولیه ی فراورد نشده مناسب و مطلوب جهت ایجاد اشتغال ورونق اقتصادی و صادرات می باشد.

وی افزود:  ما وادراتمان در سال ۹۶ تقریبا به میزان پایین تر از نصف رسانده ایم و همچنین  در سال ۹۶ فراز تجاری ۱۰۵ میلیون دلار بوده و در سال۹۷به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است.

نریمان گفت: درسال ۹۶ ، ۹۹۷ گواهی تولید صادر گردیده و این رقم افزایش ۴۰ درصدی رانشان می دهد که گواهی های تولید صادر شده به رقم ۱۳۶۸ مورد در ده ماهه سال ۹۷ بالغ گردیده است.

 رئیس هیات مدیره منطقه آزاد مجموع تعداد واحدهای تولیدی فن‌آور و دانش بنیان در ده ماهه سال ۹۶، ۱۲ واحد بوده ودر حال حاضر این رقم با رشد ۲۵ درصدی به ۱۵ واحد رسیده ، منطقه آزاد و دولت بر این امر مصرهستیم این واحد های دانش بنیان باید مورد حمایت قرارگرفته تا در این خطه تبدیل به یک حرکت نوآوری مستمر بشود .

وی همچنین به تعداد واحدهای نوپای نوآور و دانش بنیان جذب شده در سال ۹۶ اشاره کرد و بیان داشت: تعداد واحدهای نوپای نوآور و دانش بنیان جذب شده ۱۲ مورد بوده که با افزایش ۵۰ درصدی به ۱۸ واحد رسیده و به همت دکتر بهلولی رتبه خوبی را در کشور کسب کرده است.

وی با اشاره به پتانسیل منطقه آزاد ارس جهت تبدیل شدن  به قطب کشاورزی گفت: تولیدات محصولات کشاورزی  در سال گذشته رقمی در حدود ۵ الی ۶ هزار تن بود که امسال این رقم ۳ برابر گردیده و باافزایش ۱۶۰ درصدی محصولات کشاورزی به ۱۳ هزار تن رسیده است همچنین بزرگترین گلخانه ی کشور به مساحت ۵۰ هکتار، ۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که تمامی مراحل تولید تامصرف دراین منطقه فعال بوده و به نوعی به  فعالیت اقتصادی زنجیره ای تبدیل شده است .

نریمان  به اتمام پروژه های تکمیل شده در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نموده و گفت: ۲۰ طرح توسط بخش خصوصی به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی برای ۴۰۰ نفر آماده بهره‌برداری است.

مدیر عامل منطقه آزاد ارس در سوال مورد بازنشستگی خود گفت : سنوات خدماتی وی در سپاه منظور نگردیده وهمچنین با وقفه ایجاد شده در خدمتم در دوران دولت نهم و دهم بازنشسته نیستم و فعلا سابقه ی سنوات خدمتی بالغ بر۲۴ سال و ۱۱ ماه می باشد.

وی در پاسخ سوال عوارض پرداخت شده در این منطقه اظهارداشت که مبلغ واریزی سال گذشته ۵ میلیارد تومان بود و طبق قوانین منطقه ی آزاد باید عوارض دریافت شده در همان منطقه جهت زیر ساختارهای منطقه هزینه گردد و جهت اجرایی این قانون و عودت این مبالغ به سازمان منطقه آزاد ارس پیگیر می باشیم.

در ادامه در پاسخ سوال فرودگاه این منطقه گفت: علارغم فقدان فرودگاه دراین منطقه ما موفق عمل کرده ایم به هنگام آغاز به کاراینجانب دراین منطقه مطلع شدم تمام مجوزهای فرودگاه صادر شده و پیگیری ها انجام یافته  و با تامین بودجه قابل احداث است، اما بعداز گزارش کاری مشخص گردید که  وعده کاری بوده وکاری ازپیش برده نشده است است من تمام تلاش خود را برای تصویب و دریافت مجوزها انجام داده‌ام هم اکنون نیز تنها یک مشکل محیط زیستی وجود دارد که با تغییر و اصلاح محل احداث این فرودگاه، امید می رود این مشکل زیست محیطی  نیز برطرف شود.

وی در رابطه باجذب مسئولین بومی بودن ابراز داشت این مسئله  دیگر مطرخ نیست و من علارغم غیربومی بودن نهایت تلاش خودم را بکار گرفته و مسئولین هم تراز و هم مقصد آمالی خود رادر پست های لازم به کار گمارده ام و هدف خدمت گذاری است نه اعلام بومی و غیربومی بودن .

وی در پاسخ سوال روزنامه ی  سرخاب در رابطه با عدم همکاری صمیمانه با برخی استانداران دوره‌های قبلی با مدیران منطقه آزاد و میزان همکاری های وی با استاندار جدید گفت: در تمامی جلسات استانداری حضور داشته و جهت گسترش ارتباط یکی از معاونین استانداری راانتخاب نموده ام که دراین رابطه نسبت به همکاری و تعاملات،  فعالیت بیشتری داشته باشیم.