آرمان همدلی ، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: پلیس فتای استان مطابق رهنمودهای سردار حسن خانی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی برآن شد که در راستای ارایه  کاربری و اقدامات جامع وتوسعه متمرکز،  در ششمین نمایشگاه فن آوری و نوآوری ربع رشیدی شرکت نماید و با پیشنهاد  آموزش های […]

آرمان همدلی ، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: پلیس فتای استان مطابق رهنمودهای سردار حسن خانی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی برآن شد که در راستای ارایه  کاربری و اقدامات جامع وتوسعه متمرکز،  در ششمین نمایشگاه فن آوری و نوآوری ربع رشیدی شرکت نماید و با پیشنهاد  آموزش های مربوطه به کاربران و انجام مشاوره های لازم سایبری برای شرکت کنندگان و بازدید کنندگان، خدمات  رسانی انجام شده  از سوی این پلیس را به معرض دید عموم بگذارد.

سرهنگ محسن محمودی گفت : پلیس فتای استان در این نمایشگاه در چارچوب انجام آموزش های اجتماعی و آگاه سازی جامع و متمرکز، از قبیل کلوب های  آموزشی به زبان مادری، تراکت ها، اینفوگرافی ها و موشن گرافی های تهیه شده در این راستا، برگزاری انجام مشاوره های آنلاین، اشاعه ی امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی توانمندی های خود  را بازگونمود که مورد استقبال  گرم بازدید کنندگان و عموم مخاطبان و متخصصان امر قرار گرفت.

وی دررابطه  با اقدامات بعمل آمده در مورد شفاف سازی  در فضای مجازی ابراز داشت: در این نمایشگاه، برنامه ی مخصوص تخصصی توسط سردار محمدی؛ جانشین فرماندهی انتظامی استان آغاز شده  و کلوبی تحت عنوان شفاف سازی در فضای مجازی در رابطه با تهدیدهای  این فضای پخش شد.

سرهنگ محمودی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه آگاه سازی های فضای مجازی به استناد واکنش های انجام گرفته، عملکرد موفقی داشته ایم،  وی ادامه داد: البته در این زمینه، حدود ۱۰ هزار تراکت آموزشی نیز در میان  تمامی غرفه داران، شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان توزیع و پخش شد.

وی میزان بازدید از غرفه پلیس فتای استان را درسطح بالا دانست و گفت: علاوه  بر اینکه نزدیک سه هزار حلقه سی دی آموزشی در چاچوب بسته های آموزشی تهیه شده بین بازدیدکنندگان توزیع شد و شهروندان مراجعه کننده به غرفه پلیس فتا، از مشاوره های تخصصی کارشناسان مجرب ، به صورت فردی  و یا خانوادگی نیز بهره مند شدند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی آذربایجان شرقی، برگزاری کلاس های آموزشی در رابطه امنیت سایبری و فضای تولید و تبادل اطلاعات را از جمله ویژگی های حائزاهمیت و تاثیرگذار این رویداد پر طرفدارعنوان نموده و افزود: همگام با  استقبال عمومی از غرفه پلیس فتای استان، حضور مقامات و مسوولان ارشد کشوری و استانی از جمله وزیر، استاندار استان و نمایندگان مجلس نیز دلگرم کننده و مشوق امر بود.

سرهنگ محمودی متذکر شد: پر حجم ترین مشکلات و سوالات مطرح شده ی شهروندان مشتاق مشاوره بودند در رابطه با دلواپسی خانواده ها در مورد حضور کنترل نشده، فرزندان شان در فضای مجازی و سرگرمی های طویل آنان در بازی های اینترنتی و اپلیکیشن موبایلی بود و اکثر خانواده ها از تهدیدهای اخلاقی فضای مجازی دلهره داشته  و در رابطه با خریدهای اینترنتی و اقتصادی  مشتاق مشاوره بوده  و در این راستا نیز بر حسب نیازهای شهروندان، توسط کارشناسان مجرب این حوزه، مشاوره ها و راهنمایی های لازم به خانواده ها، دانش آموزان و دانشجویان ارایه گردید.

رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی در همین راستا ادامه داد:  در خصوص امنیت دیتابِیس های اَپ ها، نرم افزارها، اپلیکیشن ها، عابر بانک ها، کارت های الکترونیکی و جرایم حساس همچون فیشینگ، فارمینگ و جرایم سایبری که از جمله دغدغه های ما و کاربران، با موضوع جامع متمرکز شفاف سازی در فضای مجازی برای غرفه داران و صاحبان صنایع، مشاوره ها و راهنمایی های لازم در طول مدت برگزاری نمایشگاه،  بعمل  آمد.

وی در ادامه افزود:  هتک حرمت و انتشار اکاذیب، برداشت های اینترنتی غیرمجاز،  ایجاد مزاحمت های اینترنتی، کلاهبرداری رایانه ای و تهدید و اخذ اخاذی ها را از جمله پنج جرم   رده ی اول استان در حوزه سایبری برشمرد.

وی استاندارد رسیدگی به پرونده های قضایی در حوزه سایبری در کشور را ۳۳ روز دانست و اضافه نمود: با توجه به تعامل و همکاری های پلیس فتا و دستگاه قضایی در آذربایجان شرقی، این مدت ۱۲ روز می باشد.

رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی با بیان اینکه ، میزان کشفیات جرایم سایبری در استان افزایش یک درصدی داشته ادامه داد: آذربایجان شرقی در بین پنج استان دارای بیش ترین پرونده سایبری در حوزه کشفیات بوده، و مقام نخست را داراست.

وی با اشاره به اینکه زنان و کودکان بیش تر در معرض آسیب های فضای مجازی هستند، تأکید نمود: ضرورت دارد آموزش های لازم برای کاربری فضای مجازی در جامعه عرضه شود.

 

سرهنگ محمودی اخطاب به والدین اظهار نمود: کاربری فرزندان خود را  در فضای مجازی و بازی های رایانه ای مورد توجه  بیشتری قرار دهند.

بدیهی است پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی آذربایجان شرقی عملکرد مثبت و موثری در چند سال گذشته داشته، و حضور پیوسته ومدام  و قابل قبول مدیریت و کارشناسان این حوزه، ارتکاب جرایم سایبری رو به کاهش گذاشته و روند رسیدگی به پرونده های ذیربط  تسریع شده است .